Saturday 1 September 2012

Ujian berkomputer


27 August at 13:30 · 
  • ‎~hari ini pukul 7.30 pagi aku dah siap sedia utk
    pergi menghadiri ujian memandu berkomputer.
    aku sedar aku masih benar2 belum bersedia.
    sambil baring di sofa sementara menunggu suamiku balik
    pada jam 8.00pg, aku dgn mata yg masih mengantuk menyambung
    bacaan. Masih ada bahagian akhir belumm habis kubaca buku undang2 tersebut.
    aku memang risau, tetapi aku ada keyakinan 50% utk lulus.
    buku teori yg satu lagi tu, belum ku belek langsung.
    macamanakah nanti aku hendak menjawab soalan tersebut.
    Aku terdengar deseran injen teksi suamiku masuk kedalam kawasan rumah.
    tanpa aku peduli, aku meneruskan menelaah selagi sempat.
    "amboi...amboi.., baca kitab....." kata suamiku, sambil bibirnya singgah dipipiku.
    Sebentar kemudian emak mertuaku pun turun. dia terus ke dapur dan menyediakan teh. Aku buat2 tidak reti saja, meneruskan bacaanku.
    Suamiku panaskan kuah laksam sendiri, menyediakan sendiri laksam itu kedalam mangkuk dan suamiku bersarapan. aku masih baring di sofa dgn buku undang2ku.
    suamiku minum teh yang di sediakan mak mertuaku, Mereka berdua tidak mengajak ku makan sama, sebb mereka tahu aku jarang bersarapan pagi, tambah lagi mereka nampak aku sibuk dgn buku di tangan..eksyen betul aku ketika itu.
    "jom..jom..jom.."kata suamiku.
    aku dgn berat langkah bangun dan betulkan pakaian lalu keluar, memasuki teksi.
    "dah cakap mak mak nak pergi ni?." tanya suamiku.
    "ala..abang ni, lecehlah..kan dia dah nampak mas dan abang, mas dah cakap dgn dia pun semalam, dan dia dah nampak mas baca buku undang2 tu, nak cakap lagi ker bang..mas ni tengah stress, xretilah nak beralus..." kataku rimas dengan adat segala..
    "topup habis bang.." kataku. "kita berhenti di 7eleven tu.., lepas ujian nanti telepon abang ok?" kata suamiku.
    Mak mertuaku memang begitu, nak keluar rumah kena cakap "mak mas pergi dulu ya?, kalau nak lebih afdal kena salamlah dengan dia, pastu kalau dah balik pulak, kena jumpa dia di dapur, "mak saya dah baik.." macam nobita dalam cerita doremon. Aku ni lain sikit, brutal, ikut peredaran zaman.
    anak tiri aku tu, nak keluar masuk rumah tak pernah pun nak cakap kat aku, aku pun tidak kesah, sebb itu dah perangai dia, bukan berakna dia tidak suka pada aku.
    anak tiri aku tu, tidak banyak bercakap pun dengan aku, hal2 mustahak saja yg di ucapkannya.
    Tambah pulak hati aku yg tak berapa nak sihat ni kan..
    aduhai..sabar sajalah,...

No comments: