Wednesday 19 September 2012

komen dlm post darjat kasih 6


  • Novelku Darjat Kasih masdiana tidak berkahwin dgn mustapa, dia di sihir mustapa dgn ilmu penunduk, masdiana seperti org bodoh, hanya ikut saja kemahuan mustapa dan masdiana akan bekerja keras utk mustapa. masdiana tidak boleh bersuara apa2pun walaupun masdiana sedar dia seperti ada yg tidak kena. pernah masdiana terdengar, rakan sekerjanya berkata, masdiana aku lihat seperti telah di sihir mustapa saja, kurus kering, tetapi satu hari, masdiana ternampak barang dan masdiana telah membuatkan mustapa terlanggar pantang, dari situ masdiana dapat rasa dirinya ada yg tidak kena dan mulai sedar serta bertindak, sambil berdoa dan mencari jalan keluar..
  • Novelku Darjat Kasih walaupun masdiana ada sijil dan pelajaran, tetapi dia di halang utk meminta kerja, lebih2 lagi kerja kerajaan. begitulah masdiana di kongkong dan di penjara dalam neraka mustapa.
  • Novelku Darjat Kasih saya dah xsabar nak karang cerita ini...secara detail, biar mukasuratnya tebal giler..
  • Novelku Darjat Kasih yer, tetapi ada kisah sukar semasa masdiana hendak melarikan diri daripada cengkaman mustapa.
  • Novelku Darjat Kasih macam2 alasan dan tektik masdiana buat supaya dia tidak dapat di kesan, walaupun keluarganya sendiri.
  • Novelku Darjat Kasih sebelum itu dia pernah pulang ke kg bersama mustapa, masdiana menyuruh mustapa menerangkan hal sebenar kepada abangnya tetapi mustapa tidak mahu, katanya abg masdiana garang dan dia tidak faham loghat kelantan. dan setelah masdiana bertemu dgn duda itu, masdiana pulang kekg terlebih dahulu kerana duda itu mahu berkenalan dgn abngnya dan menyuruh masdiana menceritakan segalanya dan apa yg berlaku selama 20thn yg lalu. walaupun masdiana padamulanya tidak mahu menceritakannya kpd abangnya, sb dia tahu perangai dan sikap buruk abgnya itu, tetapi masdiana tetap menceritakannya. abg masdiana tidak marah, tetapi dia tidak mahu mewalikan masdiana. dia menyuruh masdiana berkahwin di siam. Duda itu sungguh bertanggungjawab dan memaksa abg masdiana mewalikan mereka walau apa cara sekali pun. setelah itu, abg masdiana hanya mewakil walikan saja kpd imam masjid di tempat pihak lelaki. hebuh seluruh kg abgnya mencanang keaiban adiknya sendiri. masdiana memang berharap benar sepatutnya abgnya akan membuat kenduri perkahwinannya itu, atau setidak2nya, memberi sedikit wang utk belanja perkahwinan, sekiranya abgnya tidak mahu hadir. satu sen pun tidak tercampak. mengapakah pernagai abg masdiana begitu?, sb dia mahu masdiana malu dan jgn balik2 lagi kekg, kerana semua harta dia mahu bolot dan supaya jgn masdiana tahu selama ini dia sendiri telah mengambil bahagian masdiana tanpa sah. dgn tandatangan palsu.
  • Novelku Darjat Kasih setelah masdiana berkahwin, madiana tidak malu utk pulang ke kg, tetapi sejak kebelakangan ini, abgnya seperti mahu ambil peduli kpd masdiana. mungkin dia sudah insaf. sb dia sering sakit2. masdiana masih berbuat baik kpd abgnya walaupun banyak kenangan pahit dari kecil sehingga dewasa. setelah kematian akak sulungnya, semakin jelas, dpat cerita bahawa, abgnya telah mengambil hak masdiana tanpa keadilan, setelah sepupu masdiana meminta masdiana pulang kekg utk memindah milik tanah di atas nama arwah ibunya kerana pada masa ibunya menjual tanah kpd sepupunya itu, masdiana masih kecil dan tanah yg sekankang kera itu sebenarnya khas utk masdiana bersekolah. tapak rumah dan rumah milik masdiana yg di berikan kpd masdiana di robohkan abgnya dan membina bungalow milik peribadinya.
  • Novelku Darjat Kasih yg masdiana sangat kecewa sedih dan menagis kerana bahagiannya di jual kpd sepupunya dgn hanya bayaran secara beransur2 oleh sepupu, dgr kata kakak masdiana, sepupunya itu membayar belum habis lagi. sepupunya membayar bukan dengan wang sepenuhnya,tetapi dgn beras dan keperluan makanan. pada masa itu abng masdiana belum bekerja, tetapi telah dapat membeli motor kawasaki dan sebuah kereta, jadi, kemanakah wang selama ini di laburkan, bukan utk pelajaran masdiana tetapi utk anak lelaki kedsayangannya.
  • Novelku Darjat Kasih uhuuuu...hayyyuuuuu dah tido ker?, saya bukan baca cerita utk cik hayyu tido.....:) jgn marah ya?..bak sini no akaun bank nanti saya beri duit utk beli ubat ya?..kiki
  • AD Rahman Lamanya prelude. Tak sabar nak baca ni ;))
  • Novelku Darjat Kasih oo, bukan sambil makan?..tapikan celah2 antara yg saya tulis tu ada banyak lagi kisah yg tertinggal, itu semua boleh di garap dlm bab2nya ya?..huhu
  • Novelku Darjat Kasih memang betul pun, tetapi cik hayyu nak ajar saya edit benda2 tu semua macamna ya?.. xsabar nak tengok hasil cik hayyu tu..
  • Novelku Darjat Kasih kat mana pulak nak tengok ni..huhu

No comments: