Wednesday 17 October 2012

Darjat kasih bab 11~12


DARJAT KASIH

Kenali watak-watak di dalam novel ini:-
Watak 1:Amyra Adrya (anak tunggal masdiana)
Watak 2:Afeqien Abduillah ( Ustaz muda)
Watak 3: Masdiana Idayu.(seorg ibu dan ayah )
Watak 4: Daneal Zul Qarnein (Tunang Farra Adeera)
Watak 5; Farra Adeera (Anak tunggal Datin Maznah)
Watak 6: Mustapa (lelaki Jawa)
Watak 7: Awang (abang kandung Masdiana)
Watak 8: Azizul Azrai (suami Masdiana)
Watak 9: Azmir Azril (anak tiri Masdiana)
Watak 10: Masripah (kakak kandung Masdiana)
Watak 11: Hajjah Hamimah. (ibu mertua Masdiana)
Watak 12: Suri dan Lela (kawan Amyra)
Watak 13: Datin Maznah (Mama Adeera)
Watak 14: Datin Mariam dan Dato' Zakaria (ibu bapa Daneal)

BAB 11
PILIHAN KELUARGA.

“Hello, saya datang sekarang…” Amyra segera mematikan telefonnya.

“Lela, Suri, aku nak keluar sekejap, tolong jaga kedai ya?, Setengah jam lagi aku balik.” Amyra meninggalkan mereka berdua dengan seribu tanda tanya.

Amyra berjalan laju menuju ke Restoran Bambu. Dia bimbang kalau-kalau dia diperhatikan. Amyra mencari-cari meja tempat Daneal duduk. Daneal melambaikan tangannya ke arah Amyra.

“Encik Daneal, kenapa seperti ada hal mustahak benar, encik Daneal nak jumpa saya ni?” Tanya Amyra sebaik sahaja melabuhkan punggungnya di kerusi empuk di Restoran Bambu itu.

Mereka berpandangan. Amyra merasa kekuk dan malu. Meja bulat yang mereka duduk itu tersorok dan terlindung dengan pokok bunga hiasan di dalam restoran tersebut. Sengaja Daneal memilih tempat sebegitu supaya lebih tenteram.

“Pesanlah makanan dulu, lepas tu kita cerita.” Daneal memandang Amyra tidak lepas-lepas.
Amyra memesan nasi goreng kampong. Amyra merasa bersalah kerana keluar dengan Daneal bakal tunang Adeera, majikannya. Kalaulah mereka tahu, habislah Amyra. Tentu kena buang kerja serta merta. Amyra tidak tahu kenapa dia begitu berani untuk berdua-duaan dengan Daneal.

“Cik Deera sakit apa?”

“Deera penat sikit jer, tidak cukup rehat, ‘stress’ dengan tugas baru dan majlis pertunangan kami.”

“Kesian Cik Deera…” Amyra tunduk membisu, air mukanya sedih.

“Ok, Deera tak apa-apa, janganlah risau ya?.” Daneal menenangkan Amyra.

“Myra, terus terang saya katakan kepada awak, awak lebih sempurna, walaupun Deera istimewa buat saya. Keluarga kami yang jodohkan, supaya saham Syarikat Permata tidak jatuh ketangan orang lain. Kami bukan jatuh hati pandang pertama seperti saya memandang awak. Awak ada megnatik.”

Hati Amyra mulai berdebar. Nasi goreng kampung yang sedang disuapkan ke mulut, hampir terburai. Amyra cuba mengawal perasaanya saat itu.

“Saya tahu awak juga sukakan saya, saya sungguh-sungguh.” Mata Daneal memandang tepat kewajah Amyra seperti memohon simpati.

“Tapi bahaya encik Daneal, kita tidak boleh begini, pertunangan encik Daneal dengan Cik Deera Cuma beberapa hari saja lagi. Tidak kesiankah kepada Cik Deera yang terlantar di hospital tu?” Amira serba salah.

“Kenapa pertemuan kita begini?, kenapa kita tidak di ketemukan lebih awal?” soalan yang tidak patut Daneal tanya. Itu hak Allah SWT. Dia yang Maha Mengetahui segala-galanya.

“Encik Daneal kena kuat, ini semua ujian, lebih baik kita keluar sekarang, sebelum ada sesiapa yang perasan kita berdua disini. Saya susah, encik Daneal pun susah.” Kata Amyra memujuk Daneal dan juga dirinya sendiri supaya sedar siapa dia sebenarnya pada waktu itu.

“Saya betul-betul tidak tahu Amyra, kenapa fikiran saya terus-terusan kepada awak saja, sejak pertama kali jumpa di Butik Permata dan sekali lagi di bilik Adeera, terasa awaklah milik saya.” kata daneal lagi seperti merayu.

“Encik daneal, saya dah lambat, lebih baik saya keluar dulu ya? Biarlah masa yang akan menentukan. Janganlah di sebabkan ini, saya kehilangan kerja saya, saya tidak mahu encik Daneal.”

Amyra tidak menyangka sama sekali pertemuan seketika itu membawa erti yang sungguh berkesan sekali. Amyra terpaksa keluar dari restoran tersebut sebelum kejadian buruk berlaku. Manalah tahu.

“Amyra, saya benar-benar sayangkan awak.” Daneal memegang tangan Amyra.

“Sudahlah Encik Daneal, jangan buat saya macamni, saya keluar dulu…” Amyra terpaksa keluar juga, walaupun belum puas bersama Daneal. Dia tidak mahu di anggap perempuan murahan.
Amyra selalu mengingati pesan ibunya supaya sentiasa menjaga maruah.

Daneal merenung sepi makanan yang ditinggalkan Amyra.

“Mengapa aku begini?, mengapa aku seperti orang bingung, aku sudah tidak seperti dulu, sentiasa riang apabila bertemu gadis-gadis dan bersukaria. Ilmu apa yang Amyra pakai, sehinggakan aku benar-benar jatuh hati dan tergila-gilakannya?” Daneal berkata-kata di dalam hatinya.

Amyra seorang yang lembut, manis dan bertudung. Daneal tidak menyangka sama sekali dia boleh terpikat dengan gadis seperti ini. Padahal sebelum ini Daneal selalu bangga apabila berkepit dengan wanita-wanita yang seksi dan ‘vogue’. Kuku-kuku mereka penuh inai. Rambut-rambut palsu yang beranika warna, berkanta lengkap dan berpakaian menjolok mata. Tetapi semuanya keseronokan itu, sementara dan hilang. Amyra telah berjaya mencuri hatinya. Daneal rasa tenang dan benar-benar bahagia apabila berada disisi Amyra.


BAB 12
Hari yang dinanti sudah tiba.

Kelab Darul Ehsan Ampang Mulai dihadiri tetamu dari kedua-dua belah pihak sejak awal lagi.
Semua pekerja turut dijemput meraikan majlis pertunangan di antara Adeera dan Daneal.

Adeera masih lemah kerana baru sehari keluar dari wad. Majlis pertunangan itu mesti diteruskan juga kerana persiapan dan kad-kad undangan telah dikirimkan. Gubahan hantaran telah siap ditempah.

Adeera anggun dengan gaun kuning air, Daneal pula mengenakan sepasang baju melayu berwarna krim dan bersamping.

“Amyra, awak dan rakan Daneal menjadi pengapit di majlis pertunangan Adeera itu nanti” kata Datin Maznah kepada Amyra seminggu yang lalu.

“Cantiknya kau Myra, kalah Cik Deera kita tu , siapa yang akan bertunang ni?” usik Lela dan Suri apabila melihat Amyra mengenakan baju di Butik Permata dan sedang disolek oleh juru solek yang dijemput khas, sebelum mereka menuju ke majlis tersebut.

“Tercapai jugak impianku untuk memakai pakaian yang cantik di Butik Permata ini” kata hati kecil Amyra sambil tersenyum.

Tepat pukul 1.00 tengahari, majlis dimulakan dengan alunan pukulan gamelan daripada Persatuan Gamelan Ampang.

Jarang orang membuat majlis pertunangan yang sebesar ini. Seperti melanggar adat, bakal tunang Adeera akan duduk di pelamin itu seperti persandingan. Mereka akan duduk bersama untuk sessi bergambar.

Sementara itu, Adeera duduk bersendirian di pelamin yang dihias indah  manakala, Daneal duduk di kerusi yang telah di khaskan sebelum acara majlis dijalankan. Amyra berada di sisi Adeera sambil memegang kipas untuk menutup wajah Adeera sebagai adat. Sekiranya di rumah pihak perempuan, selalunya gadis yang akan di tunangkan itu, akan berada di dalam bilik, sehingga bakal ibu mertua datang untuk menyarungkan cincin dan melihat sendiri kesahihan gadis yang bakal menjadi tunang anak terunanya.

Acara di teruskan dengan berbalas pantun diantara pihak lelaki dan pihak perempuan, mengikut adat tradisi lama.

Pantun daripada pihak lelaki dijual terlebih dahulu.
Petang-petang pergi memukat,
Di bawa juga sebatang joran.
Kami datang membawa hajat,
Untuk menyunting bunga di taman.

Pantun sebelah perempuan pula dijawab, 
Bunga di taman sudah berkembang,
Sedang menunggu dipetik Tuan.
Jikalau sudah jodoh si kumbang,
Kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan.

Pihak lelaki pula membalas pantun itu;
Bunga mawar sibunga tanjung,
Buat gubahan untuk hantaran.
Cincin di hulur bersirih junjung,
Kepada Puan kami serahkan.

Kedengaran tepuk  gemuruh daripada hadirin. Pantun di jawab pula oleh pihak perempuan.
Indah sungguh karangan Tuan,
Indah lagi budi bahasa.
Terima kasih kami ucapkan,
Kerana sudi mengikat tanda.

Pihak lelaki tersenyum lalu membalas pantun yang di jual.

Daun selasih, daun kasturi,
Berbesar hati sambutan diberi.
Hati gembira tidak terperi,
Semoga pertunangan di berkati Ilahi.

Pihak perempuan segera mempelawa dengan pantunya.
Dulang lima berbalas tujuh,
Harap terima dengan ikhlas.
Di persilakanlah jangan berpeluh,
Silalah ambil cincin di bekas.

Datin Mariam dijemput pengacara majlis untuk acara menyarungkan cincin kejari manis Farra Adeera. Daneal tidak dapat menumpukan perhatian kepada acara majlisnya sendiri. Perasaannya berkecamuk, kerana wajah kesayangannya berdiri di hadapan mata, sedangkan wajah Adeera di tutupi kipas yang dipegang Amyra itu.

“Ya Allah Ya Tuhanku, kau lindungilah aku daripada perkara-perkara yang tidak di ingini berlaku, kau tenangkanlah hati Daneal supaya tabah, semoga majlis ini sempurna dan selamat, Aamiin Ya, Rabbal Aalamin…” doa Amyra di dalam hatinya, apabila melihat Daneal tidak lepas-lepas merenung ke wajahnya.

Amyra menjadi resah dan tidak selesa, namun dia berjaya mengawal perasaanya. Amyra tidak mahu Daneal terlebih perasan nanti, dia tetap mengukir senyuman yang manis di hadapan hadirin, semoga tidak ada sesiapa pun yang akan tahu.

Datin Mariam menuju kepelamin, Amyra memperlihatkan wajah anggun Adeera dengan menjatuhkan kipas hiasan yang berbulu putih itu perlahan-lahan.

“Cantik sungguh bakal menantu ‘aunty’, mari ‘aunty’ sarungkan cincin ini kejari manis Deera” Datin Mariam tersenyum bangga, didalam hatinya, terdetik saat yang di tunggu itu akan menyusul pula.

Datin Maznah memerhati dengan rasa lega, kerana Adeera sihat hari itu. Datin Maznah dan Adeera tersenyum gembira.

Pukulan gamelan berbunyi lagi. Indah iramanya. Setelah upacara menyarung cincin dilakukan. Nama Daneal pun dipanggil.

“Sekarang, dijemput pula encik Daneal Zul Qarnein bin Zakaria naik kepentas dan dipersilakan duduk di sisi tunang beliau, di persilakan.”

Tiga minit berlalu, semua hadirin memandang kepada Daneal yang masih terpaku di kerusi khas itu. Amyra menjadi resah. Renungan mata Daneal tepat menembusi anak matanya.

“Sekarang dijemput Encik Daneal naik kepentas” ulang pengerusi majlis sekali lagi dengan nada yang lebih keras sedikit.

Daneal tersentak dari lamunannya, apabila dicuit rakannya yang menjadi pengapit Daneal. Daneal bangun dan menuju ke pelamin dan berjalan seiring dengan pengapitnya. Hadirin gelihati dan masing-masing berbisik sesama sendiri.

“Baru bertunang, sudah berangan-rangan, kalau bersanding betul-betul di majlis perkahwinan nanti pengsan gamaknya…ha…ha…ha…” rakan-rakan Daneal tidak henti-henti ketawakan Daneal.

“Kenapa dengan awak ni?” tanya Adeera perlahan, sebaik sahaja Daneal duduk di sebelah kanan Adeera di pelamin kecil itu.

Dada Amyra berdegup kencang apabila melihat Daneal bersama Adeera di pelamin. Dia rasa sungguh cemburu.

“Sekarang dengan hormatnya menjemput yang berbahagia Ustaz Latiff untuk membacakan Doa Selamat, bagi memohon restu kepada Allah, semoga majlis pertunangan ini di berkati Ilahi hendaknya, di persilakan” Pengerusi majlis memberi alat pembesar suara kepada Ustaz Latiff untuk membacakan Doa.

Semua hadirin menadah tangan dan berdiam diri. Ustaz latiff  membaca Doa sehingga selesai.
Setelah semua mengaminkan Doa itu, hadirin dijemput untuk menikmati hidangan di ikuti dengan pukulan gamelan yang mengasyikan. Daneal dan Deera serta kaum keluarga sibuk dengan sessi bergambar.

No comments: