Wednesday 16 January 2013

sakit mental

Di awal perkenalan dia nampak okey saja. Seperti wanita-wanita lain. Tidak nampak cacat celanya. Baru pertama kali jumpa, dia agak ramah. Pandai speaking dan seperti berpelajaran.
Masa itu kami sama-sama menghadiri temuduga untuk jawatan pembantu klinik. Oleh kerana dia begitu ramah, kami pun bertuka-tukar no telefon. Tidak lama selepas itu, dia menelefonku.
"Hello, Assalamualaikum"
"Siapa ni?"
"Sayalah, Tini"
"Tini yang mana?" puas aku cuba ingat siapa Tini, tetapi belum dapat dicam lagi suaranya dan tidak ingat lagsung orang yang bernama Tini itu.
" Ala, Tini yang datang temuduga di klinik dulu tu"
"Oh ya! Baru saya ingat. Ya, ada apa Tini?"
Selepas itu wanita yang bernama Tini itu berbuat denganku pelbagai topik dari hal rumah tangga, pekerjaan dan hobi. Lama sangat. Tapi aku tak kisah sangat sebab dia yang membuat panggilan.
Selang beberapa seminggu Tini menelefon aku lagi. Aku menjawab panggilan seperti biasa, tetapi soalannya agak sama, tidak ada perkara baru atau hal mustahak yang hendak dibualkan. Aku cuba melayannya dengan baik. Lama kami berbuang. Aku pun tidak ingat apa yang dibualkan oleh kami, tetapi yang aku tahu adalah perkara-perkara biasa yang melibatkan kegiatan harianku.
Selang beberapa hari dia menelefon ku lagi. Kali ini aku bercerita bahawa aku sekarang sedang berusaha untuk menulis szebuah novel.
lalu dia pun berkata,
"Kebetulan saya pun ada menulis novel kisah hidup saya, saya harap awak dapat mengarang kisah hidup saya ini"
Aku dengan tiada rasa syak apa-apa, sangat gembira kerana ada orang yang sudi memberi cerita yang hebat.
"Bila awak ada datang dekat-dekat sini, datanglah ambil manuskrip saya tu"
"Insyaallah" kataku.
Aku terperanjat, kerana esoknya, dia menelefon aku lagi. Kemudian setiap hari dan selepas itu satu hari sampai dua kali.
Aku jadi hairan, apabila dia mengatakan bahawa dia sedang sakit.
"Awak sakit apa?"
"Saya sakit mantle"
?????????
Selepas itu aku jadi takut. 
"Abang, mak, kalau ada panggilan telefon dari pompuan yang bernama Tini tu, pandai-pandailah buat alasan. Dia tu sakit jiwa"
"Patutlah bila mak kata Mas tak ada, dia mintak bercakap dengan Azizan"
"Hurm...tadi pun, dia ada telefon nak bercakap dengan Mas, abang kata Mas tak ada. Yang awak ni pun satu, kenapa bagi dia nombor telefon rumah?"
"Kan telefon saya rosak, kejap okey kejap tak okey, jadi saya bagilah nombor telefon rumah, manalah Mas tahu dia tu sakit mantle"

No comments: