Friday 11 January 2013

plot petikan diari seorng menantu 2

Petikan dari eNovel: Diari seorang menantu.
6/1/13

Kring!!... Kring!!...Kring!!
Setelah lama telefon tidak terangkat, Ayuni segera mengangkat ganggangnya.
"Hello"
"Assalamualaikum. Mak ada?" begitulah selalunya jika Ayuni menjawab setiap panggilan daripada ipar duainya.
Salam dijawabnya didalam hati. Diletaknya ganggang telefon di tepi.
Ayuni mencari mak mertuanya. Dalam bilik air tak ada. Dalam bilik pun tak ada. Tentu mak mertuanya ada di dapur.

"Mak jawab telefon!"

"Siapa?"

Ayuni hanya menunjukkan ke arah telefon yang terletak di dapur itu. Malas Ayuni nak bagitahu siapa yang menelefonnya. Ayuni jadi serik. Pernah beberapa kali dia memberitahu bahawa anaknya si anu atau si anu yang telefon dia akan berkata "Hah! siapa telefon?" padahal dia sudah mendengarnya. Bukannya Ayuni berbisik. Ayuni cakap kuat-kuat sebab dah tahu telinganya kurang pendengaran. Tetapi itulah, sebab terlalu teruja sangat. Ayuni tidak akan ulang sampai dua kali kalau dia ulang tanya. Jawab sajalah! Tak boleh? Nak kena tahu siapa yang telefon? Saja!

Ganggang telefon diangkatnya. Ayuni menaiki tangga dan terpandang ganggang telefon yang terlentang di atas meja telefon di tingkat atas itu. Selalunya, Ayuni malas nak mencuri dengar perbualan mereka. Menyampah! dan letak balik ganggang itu ke tempatnya. Tapi kali ini terasa mahu mendengarnya pula. Biarlah berdosa pun, sekadar mendengar, apa salahnya?

"Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam mak apa habaq?"

"Oh, Lan ka? Baik Alhamdulillah... Lan apa habaq, Raihan ,syafiq, Tarmizi apa habaq?" semua nama menantu dan cucu kesayangannya disebut. Ayuni masih mencuri dengar dengan sabar.

"Baik semua baik belaka. Ini Raihan nak cakap dengan mak"
Ganggang telefon bertukar tangan.

"Assalmualaikum mak" suara menantu kesayangan mak mertua Ayuni kedengaran manja sekali. Walaupun sudah bertahun tidak bersua namun suara itu sudah cukup membuatkan rindu mak mertuanya gugur bersama kuntuman yang mekar mewangi.

"Waalaikumussalam... Raihan apa habaq?" terdengar suara keceriaan yang tidak terhingga. Suara yang mengah2 itu dicubanya berkata-kata dengan pantas. maklumlah dia takut Raihan akan meletakkan ganggangnya dengan cepat.

"Kami semua ada di Perlis ni"

"Oh..patutlah mak telefon Raihan di Kota Baru tak dapat"

"Ya, ka, mak telefon dengan telefon rumah ka?"

"Ya, Raihan, Rashidah dan Rosnani kirim salam, katanya lama sungguh tak tengok Raihan, ada setahun lah kot. Kalau Raihan datang rumah mak, malam pun tak apa, dia suruh telefon" Ayuni mencebekkan bibirnya. Amboi... wanginya kan?!

Selepas itu, Ayuni tahu sangat, bukannya Raihan tu nak sangat berbual alma-lama dengan mak mertuanya.

"Mak, mak nak cakap dengan mak tak? Dia ada ni"

Selepas itu suara Raihan sudah tidak kedengaran lagi, suara besannya pula bertukar. Oleh kerana tidak ada apa yang hendak dibualkan dengan besannya, dia sekadar bercakap biasa saja. Tetapi kata-katanya tidak pun sama dengan apa yang dia buat di rumah ini.

"Pastu tak apa na, bagi balik telefon tu kat Raihan, saya nak cakap dengan dia pulak" amboi, tak sudah lagi nak bercakap? Maklumlah rindulah katakan.

"Mak dah sarapan ka?"

"Dah makan roti canai celup teloq"

"Mak masak sendiri ka?" Raihan cuba memancing, maklumlah mak dia sudah ada orang gaji yang memasak untuk maknya. Sedangkan mak mertuanya, ada tukang masak daripada menantu sendiri pun tak nak terima. Aduhai apa nak buat. Dah itu cara dia!

"Ya, mak masak sendiri. Kak Ayu kata kalau dia masak, kan mak tak kena pulak" ada pulak mak mertua Ayuni beritahu macamtu kepada menantu kesayangannya yang berpangkat majestrit itu? Apa maksud dia berkata begitu pun Ayuni tidak tahu. Panas cuping telinga Ayuni mendengarnya.

"Sapa ada kat rumah sekarang ni?"

"kak Ayu"

"Oh, tak apalah kalau kak Ayu ada. Baiklah mak, mak banyak-banyaklah berehat. Assalamualaikum" Raihan mematikan cepat-cepat talian telefon itu. Raihan pun tahu kalau dia melayan mak mertuanya itu, berjam-jam pun tidak apa. Mahu dia bercerita pasal semua hal-hal anak-anaknya yang lain. Ayuni tahu sekejap lagi muka mak mertuanya akan ceria sehingga seminggu. Seperti wajah yang baru saja diberi suntikan botox.

Ayuni buat-buat tidak tahu. Malamnya, semasa Ayuni di dapur.

"Raihan kirim salam kat Ayu, mak bagitahu dah?"

'"Belum. Bila mak telefon dia?"

"Pagi tadi"

"Bukankah pagi tadi Roslan yang telefon?"

"Mereka semua dok Perlis"

Dia dah mulalah nak reka-reka cerita padahal, Ayuni dah dengar segalanya. Tak adapun Raihan tu nak sebut nama Ayuni, selalin bertanya siapa lagi yang ada dalam rumah ini pada waktu itu. Padahal dia saja nak bersembang. Seronok nak bagitahulah bahawa menantu kesayangannya ada bercakap dengannya di telefon. Bangga!

Pada malam itu Ayuni memberitahu Shahrul Nizam hal itu.

"Mak ni peliklah bang, Raihan tu tak sebut pun sampaikan salam pada Ayu, pandai-pandai dia je sampaikan salam. Nak tutup yang menantunya tak pernah ingat pada Ayu. Dia ingat Ayu tak tahu ke selama ini?

"Mak tu selalu macamtu"

"Yalah, yang Ayu hairannya, semalam tu mereka ramai-ramai pergi makan malam kat restoran, tak adapun bagitahu semua adik beradik kirim salam pada Ayu, peliklah mak ni. Dia ingat kita ni macam budak kecik je. Sabar sajalah bang, kita tengok je sampai mana"

Mereka berdua pun malas nak ambil pusing hal-hal remeh temeh tu. Biarkanlah asalkan mereka semua bahagia!

No comments: