Friday 11 January 2013

plot, petikan diari seorg menantu

Petikan dari enovel Diari seorang menantu..
11/1/13
Hari ini aku sudah berjanji dengan suamiku untuk memasak lauk kegemarannya iaitu masak lemak telur itik dengan belimbing buluh.
Aku akan turun untuk masak sekitar jam 12 tengari, kerana suamiku akan balik selepas jam dua petang. Dia akan pergi menunaikan sembahyang jumaat dan juga menghantar anaknya ke sekolah.

"Ayuni, mak nak cakap sikit ni" kedengaran ibu mertua Ayuni di luar biliknya.

Dia duduk di kerusi berhampiran dengan meja telefon.
Ayuni menjengoknya di birai lansir pintu biliknya sambil berdiri.

"Ada apa mak?"

"Nih mak nak cerita sikit, ikan kembung dua ekor tu mak dah bak keluar, udang pun mak dah buat keluar. Sotong ada sikit, mak dah buat keluar. Ayuni nak masak apa?"

Soalan begitu jugalah setiap hari yang harus Ayuni jawab. Kepada orang lain tentulah soalan itu tidak menjadi aneh. Apa ada pada soalan itu yang membuatkan Ayuni terasa begitu tidak selesa? Teruk betullah pemikiran Ayuni. Tak layak menjadi seorang isteri dan menantu yang baik kepada keluarga itu.

"Mak, kalau mak teringin nak makan apa, mak masaklah. Kalau Ayu masak, karang tak kena pula dengan selera mak" jawab Ayuni malas.

"Tak apa aih, pada mak asalkan jadi lauk dah cukuplah" mak mertuanya cuba berdalih.

"Mak, selagi mak berselera nak makan ni, mak masaklah ikut cara mak, ikut selera tekak mak. Kami ni apa-apa pun tak apa. Mak makanlah puas-puas. Cara masakan Ayu, cara orang sekarang, mana nak sama dengan cara masakan mak" Ayuni memperkukuhkan lagi jawapannya.

"Masakan barulah sedap" kata mak mertuanya lagi.

"Kalau sedap, kenapa bila Ayu masak, mak makan sikit je, padahal mak kata sedap. Bila Ayu masak, mak tidak akan ulang makan sampai dua kali pun. Tetapi jika lauk mak yang masak, empat hari perangat pun mak masih lalu makan lagi" balas Ayuni cuba mencuit perasaan mak mertuanya. Biar dia fikir bahawa Ayuni bukan budak kecil yang senang dipergulakan dengan kata-kata manis itu.

"Ini rumah mak, dapur mak, lauk dalam peti tu semua mak yang beli. Mak masaklah apa yang mak terlintas nak makan. kalau mak tanya Ayu pun bukan mak nak setuju" Ayu berkata tanpa beralas lagi. Kasar benar, cara dia mengeluarkan kata-kata itu. Dah banyak kali Ayu ulang kata-kata yang sama, tetapi dia tetap ulang soalan yang sama, membuatkan Ayuni rasa rimas.

"Itular, mak ingat nak masak asam tumis ikan kembung tu, sotong tu mak nak goreng. Udang tu Ayu nak masak apa?" dia cuba memikat hati Ayuni. Kadang-kadang Ayuni pelik, sebab dia tanya apa yang Ayuni nak masak, lepas itu dia sendiri pulak yang akan bagi cadangan yang dia teringin nak masak macam-macam. Ayuni seperti faham lauk pauk yang dibelinya itu, tidak payahlah Ayuni mengusiknya. Biarlah dia sendiri yang masak apa yang dia inginkan. Jadi Ayuni semakin jelas keadaan itu.

"Mak, Ayu ni, bukan budak tadika mak, tahun depan dah nak masuk 50 tahun. Apa yang mak buat, yang mak cakap semua Ayu perhatikan mak. Ayu ada perasaan. Mak jangan anggap Ayu ini tidak ada perasaan" Ayuni tidak peduli, dia kena juga tegur sikap mak mertuanya yang selama ini selalu membuatkan hatinya terhiris.

Mak mertua Ayuni diam seketika.

"Itulah yang mak nak habaq. Nanti sayur Ayu masaklah banyak-banyak, biar cukup untuk makan malam sekali"

"Maaflah mak, Ayu akan masak sayur sepiring saja. Ayu tak suka lauk yang Ayu masak itu dibuang-buang. Ayu tak suka, sedih hati Ayu bila masakan Ayu dibuang-buang. Siapa yang ada, nak makan banyak-banyak sayur. Mak, kalau Ayu masak sepiring, mak akan makan satu sudu je, sampai malam pun sayur yang sepiring tu pun tak habis. Ayu akan masak satu piring saja. Makan sampai habis. Jangan tinggalkan, kalau tak habis jugak, malam, Ayu tak mau masak sayur" Kata Ayuni mengugut.

"Sayur untuk malam macamna?" soalnya lagi.

"Untuk malam, kita tengok dulu kenapa nak fikir untuk malam sekarang? Padahal lauk untuk tengahari pun kita belum masak lagi? Malam, abang jarang makan kat rumah. Ayu pun jarang makan. Azmir, langsung dah tak makan kat rumah. Jadi nak masak untuk buang? Buat apa?" Ayuni semakin bengang tetapi dia cuba kontrol.

"Tak apalah itu sajalah yang mak nak cakap. mak nak mandi dulu, baru nak turun masak" katanya lagi lalu menuju ke biliknya.

Ayuni turun ke dapur, dilihatnya mak mertuanya baru hendak menyiang sotong. Lambat sangat dia buat kerja. Sepatutnya, kerja-kerja itu biarlah menantunya yang buat, tetapi kerana dia cerewet, takut tak bersih sepertimana yang dia buat, dia sanggup membuatnya sendiri. Terdengar juga dia merungut-rungut sendiri.

"Lambat aih, siang sotong ni, kecik sangat. Perut dah ketaq, lapar nasi dah" mak mertua Ayuni membebel sendirian.

Ayuni buat-buat tidak mendengar. Dia hanya berdiam diri dan tidak perlu berkata apa-apa. Dia meneruskan kerja-kerjanya memotong sayur untuk satu piring dan menyediakan bumbu untuk masak lemak cilipadi. 

Semuanya nak disalahkan kepada siapa? Pada Ayuni menantunya itu? Kenapa? Padahal dia sendiri yang bersalah. Dia yang berdegil, tidak mahu terima pembaharuan dalam dirinya. Selama ini dialah yang menyediakan hidangan makan tengahari dan malam di rumah itu, tiba-tiba datang menantu yang lebih hebat daripadanya, dia jadi tercabar. Pelik!

Ada juga mak mertua orang lain yang diceritakan oleh kawan Ayuni kepadanya.

"Hiii, mak mertua aku lagi teruk, kalau balik rumahnya, seminggu, seminggu jugaklah makan ikan keli singgang" kata rakan Ayuni.

"Hah! Sedap ke ikan keli singgang? Tak pernah makan"

"Kalau sedap pun takkanlah hari-hari aku nak ngadap lauk yang sama, nak jugak tukar-tukar. Anak menantu yang lain tak boleh nak masak lauk lain. kalau masak jugak, dia takkan makan. Dia kata tak sedap. Bapa mertua pun kata masakan mak mertua saja yang sedap"

"Hahaha, memanglah dia kena sokong isteri dia, dia dah tahu, kalau dia puji anak meanntu dia masak sedap, mahu batu lesung naik ke kepalanya. hahahhaa" Ayuni tergelak mendengar cerita pelik sikap-siakp mak mertua yang masih berfikiran kolot dan ketinggalan zaman.

Ayuni sudah mula menumis bawang, sayur telah pun masak. Masak lemak cili padi pun menyusul. mak mertuanya masih berada di singki. Tidak berganjak dari situ, masih lagi menyiang sotong. Ayuni terpaksa guna air paip di luar dapur, tidak mahu mengganggu kerja-kerjanya. Lagi pun kalau dia sedang pesiang ikan atau semua bahan mentah, jangan haraplah boleh guna singki itu. Dia akan marah! Sehingga kerja-kerjanya selesai dan siap dicuci bersih singki dan dinding sekali. Mau tidak lama?!

Masak lemak cilipadi, sayur campur dan ikan masin telah siap dimasak oleh Ayuni. Mak mertua Ayuni baru selesai membasuh sotong, tetapi singki masih belum dapat digunakan lagi, dia masih belum sempat mencucinya. Pukul 1.30 lauk-lauk yang Ayuni masak telah pun dihidangkannya di bawah tudung saji. kalau mek mertuanya benar-benar lapar, apa salahnya dia berhenti dahulu kerjanya dan makan terlebih dahulu lauk yang Ayuni masak itu. Hurm... Jangan haraplah, dia tidak akn berhenti. Dia mahu makan lauknya juga. Tetapi kenapa dia selalu memasak lewat-lewat? Dah begitu caranya sejak dahulu lagi. waktu pagi dia akan buat benda-benda yang tidak sepatutnya terlebih dahulu. Biarkanlah, jangan ditegur!

Ayuni naik ke biliknya.

"Sayang, sayang dah makan?"suami Ayuni baru balik.

"Belum lagi"

"Jom turun makan" mukanya berkerut kerana keletihan.

Pukul 3.00 petang, Ayuni turun makan, kebetulan barulah lauk emak mertuanya masak tadi dihidangkan bersama. Ayuni dan Sharul Nizam duduk berdepan dengannya. Ayuni dan Shahrul Nizam membisu. Mereka makan dengan laju. Shahrul Nizam berselera sekali kerana lauk kegemarannya itu, membuka seleranya. Bertambah! Mak mertua Ayuni hanya memakan lauk yang dimasaknya saja.

"mak tak ambil lauk ni?" tanya Shahrul Nizam kepada ibunya.

"Tak kena. Mak makan lauk asam tumis ni"

"Ya, Ayu pun, tak boleh nak makan lauk mak tu. Tak kena jugak dengan lauk masak lemak cilipadi ni. Lauk ni hanya kena dengan ikan masin, ulam dan budu, sayur. Dah cukup" bidas Ayuni. Ayuni tak kesah pun jika mak mertuanya tidak mahu memakan masakannya. Begitu juga denagn Ayuni jika dia tak mau makan masakan mak mertuanya, tak usahlah dia nak terasa hati pula.

Esok tidak tahu lagi bagaimana.

No comments: