Monday 22 April 2013

siapa tuanmu 4

Di suatu petang yang aman dan tenteram. Langit cerah. Udara yang sepoi-sepoi bahasa. Serang pekerja mesen rumput sedang leka menjalankan tugasnya. Waktu asar sudah hampir melabuhkan tirainya. Lelaki itu masih leka untuk menyiapkan tuganya yang hanya tinggal sedikit sahaja lagi. Cuaca sudah meluai dingin itu membuatkan lelaki itu tidak mahu berhenti. Tinggal hanya sedikit kawasan lagi. Tentu dia dapat mengagaknya, sebelum menjelang magrib pasti kawasan itu akan selesai semua rumput-rumput itu dimesennya. esok boleh beralih ke kawasan lain pula. cepat dia menghabiskan kerja-kerjanya, cepat dia akan mendapat upah yang berbaloi.

Adakah dia tidak tahu? Virus laknatullah sentiasa berkeliaran di dalam udara, di dalam tanah, di atas pokok, di celah-celah rumput, di tunggul-tunggul kayu, di batu-batu besar dan kecil. malah di mana-mana sahaja. Leka! Pasti terkena Virus Laknatullah!!

"Aduh!!" Lelaki itu terpandang satu tusukan ranting kayu kecil terpacak di kakinya.

MasyaAllah! Dia tidak memakai pelindung kaki yang sempurna? Kasut kain yang dipakainya di tembusi ranting kayu yang tajam mengenai tepat di atas kaki kanannya.
Darah merah mengalir pekat mebasahi kasut putih itu. Dia memberhenti tugasnya serta-merta. Tadi dia bertekad untuk menghabiskan kerja itu, namun terbengkalai sudah. Dia kecewa.

"Allah, sikit saja. Ranting kayu ini pun bukannya besar mana. Hanya tinggal 20 x 20 kaki persegi lagi. Aku boleh bertahan. Aku boleh" kata hati lelaki itu. Dia mencabut ranting kayu itu sambil menahan kesakitan. Yakin boleh!

"Aduh!! Bisa pulak!" kata lelaki itu jelas.

Seminit kemudian, lelaki itu telah rebah dan pengsan. Injin mesen rumput tadi sempat dimatikan oleh lelaki itu terlebih dahulu, kalau tidak kemungkinan besar kepalanya akan hilang diputar alat mesen rumput yang tajam itu. Bahaya!

Kebetulan pemandu kenderaan melihat kejadian itu, lalu membawanya ke hospital berdekatan. Lelaki itu di masukkan ke hospital berdekatan. Sedangkan Isteri dan anak-anaknya kerisauan.

"Ibu, mana ayah? Sudah malam belum pulang lagi?"

"Sabarlah. Ibu pun tidak tahu hendak mencarinya di mana? Ibu berdoa saja semoga dia selamat. Aamiin" ucap isteri lelaki itu cemas.

Sebentar kemudian, pemandu kereta yang telah membawa suami kepada ibu tadi datang membawa perkhabaran yang duka.

'Assalamualaikum. Suami puan sudah berada di hospital sekarang. pergilah melawat dia. Dia pengsan sewaktu bekerja tadi di tepi lebuhraya tadi"

"Terima kasih encik"

"Marilah saya hantarkan puan sekarang bersiaplah, saya tunggu"

"Terima kasih sekali lagi encik. Baiklah saya bersiap sekarang"

Pemandu kereta itu sabar menunggu ibu muda itu bersiap. Dia harus menolong ibu itu, kerana tentu di waktu ini teksi atau bas sukar diperolehi untuk menuju ke Hospital itu. Sesampainya di hospital, ibu muda itu mengucapkan jutaan terima aksih kepada pemandu kereta itu. Walaupun dia tidak mengenalinya, dia pasrah dan yakin untuk menumpangnya ke hospital. Di dalam hatinya bedoa semoga itu bukan satu pembohongan. Ternyata benar. Suaminya ditempatkan di wad lelaki. Terlantar kaku dengan kaki kanannya berbalut.

"Misi, boleh saya tahu, apa yang terjadi kepada suami saya?"

"Dia cedera ringan di kaki kanannya kerana tercucuk ranting kayu yang patah semasa dia sedang bekerja senja tadi"

"Ya Allah" ibu itu menutup mukanya dengan kedua tapak tangannya lalu menangis sedih. Anak lelakinya yang baru berumur enam tahun itu pun turut menangis.

"Sabarlah puan, Insyaallah suami puan tidak apa-apa. Cedera sedikit sahaja"

No comments: