Saturday 8 December 2012

diari seorang menantu bab terakir sebelum edit, sila ke blog enovel diari seorang menantu.

Diari Seorang Menantu Bab terakhir.

9/12/12
Maya Sara Membuka matanya di subuh hari yang dingin ini.
Hujan nan deras menggamit matanya melihat bantal yang baru tadi ditinggalkan oleh kepalanya.
Maya Sara gagahi juga melangkah menuju ke bilik air untuk berwudu'
Setelah sembahyang subuh, Maya Sara pun memanjatkan doa kehadrat Ilahi dangan menadah kedua2 belah tangannya yang terbuka luas itu setingg
i dadanya.

"Ya, Allah ya Tuhanku, kau ampunilah dosaku, dosa-dosa suamiku, dosa-dosa anak-anakku, dan dosa-dosa kedua ibu bapaku. Letakkanlah mereka ke dalam syurgaMu Ya, Allah.
Ya Allah Ya Somad, Kau ampunilah juga seluruh umat muslimin dan muslimat sekaliannya.
Ya, Allah Ya Latif, Kau bukakanlah pintu hatiku ini, supaya melihat yang baik-baik belaka, sesungguhnya yang tidak baik itu adalah bisikan syaitan yang direjam.
Ya, Allah Ya, Qayyum ,Yang Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani, Kau berilah aku kekuatan dan kesabaran. Kau jadikanlah aku selembut-lembut wanita dan sebaik-baik ucapanku.
Ya Allah Ya Wajiid, Kau berkatilah usia ibu mertuaku, sesungguhnya dia adalah sebaik-baik ibu mertua. Sesungguhnya aku bersyukur kepadamu Ya, Allah kerana telah menganugerahkan aku seorang suami dan seorang ibu mertua yang sangat mulia hati dan budinya. Seorang suami yang baik dan penyayang terhadapku.
Ya Allah Ya Razzaq, Kau berilah kepadaku, kepada seluruh keluargaku dan semua muslimin dan muslimat, rezeki yang melimpah ruah, agar dapat hambamu ini pergi menunaikan Fardu Haji ke Baitullah.
Ya Rahman Ya, Rahim, Kau tiupkanlah perasaan kasih sayang di dalam seluruh keluarga kami supaya kami di dalam keadaan yang berkasih sayang dan saling bantu membantu.
Solawat dan Salam kepada Junjungan Mulia Nabi Muhammad (SAW) serta para isteri-isteri baginda, sahabat-sahabat baginda serta seluruh kaum muslimin dan muslimat sekaliannya, Aamiiin Ya Rabbal Alamin..

Maya Saya meraut mukanya yang telah basah dengan deraian air mata itu perlahan-lahan. Maya Sara mulai menginsafi dirinya. Dia merasakan dia berada nun jauh di tempat yang sangat tinggi. Keluarganya dari keturunan orang yang baik-baik, berpangkat dan berdarjat. Ibu mertuanya juga seoarng yang pemurah dan tidak pernah lokek di dalam makan minum kepada anak cucunya.
senentiasa taat dan tekun melakukan kerja-kerja di dapur walaupun sudah berusia tanpa rehat. Sangat teliti dan senentiasa menjaga persikataran supaya bersih dan sempurna.
Dialah ibu mertua yang satu di dalam sejuta.
Maya Sara patut benar bersyukur. Maya Saya patut benar memohon ampun kepada ibu mertuanya.

Maya Sara mulai sedar, kerukunan rumah tangga dan hilai ketawa. Kecerian di dalam keluarga baru Maya Sara itu telah direntap oleh bisikan syaitan durjana, yang senentiasa suka memporak perandakan silatulrahim.
Maya Sara mulai bermuhasabah. Walau apa pun yang telah terjadi itu diredhainya. Maya Sara berjanji pada dirinya dan kepada Allah, dia akan senentiasa melakukan sesuatu kerana Allah. Menjalankan tanggunjawabnya kerana Allah. Redha dan memaafkan. Bersyukur dan menerima seadanya.

Maya Sara tidak sabar lagi untuk menunggu kepulangan ibu mertuanya, semoga di tahun baru ini, Maya Sara akan lebih terbuka dalam segala hal. Lebih menghargai masa berkualiti bersama keluarganya. Riang seperti dahulu. Tidak perlu terlalu merendah diri dan berburuk sangka.
Ya! Maya Sara akan senentiasa hadir di dalam perjumpaan keluarganya. Maya Sara tidak mahu merajuk lagi. Maya Sara tidak perlu mengharapkan pujian dan sanjungan daripada sesiapa, tetapi kerana Allah Azzawajalla. Kerana Allah Subhanahu wataalla, Dia Yang maha Kaya tidak akan pernah lupa kepada janjiNya itu.

Kesilapan pada diri Maya Sara sudah jelas bermain di mata hati dan di sudut kalbunya. Maya Sara akan melengkapkan senjata yang baru saja diasahnya untuk membunuh Syaitan yang durjana itu dengan ayat-ayat suci Al-Quranul Qarim seta zikir-zikir penghapus duka.

Air mata kekesalan yang merugikan masanya selama ini dikekangnya, bersama seribu perasaan penyesalan itu, pasti akan sirna dimamah doa.

Wahai anak-anakku dan saudara-saudaraku sekalian...
Sesungguhnya Syaitanlah yang paling DURJANA!. Perosak rumah tangga. Dan perangilah syaitan setiap saat, kerana dia senentiasa beranak pinak setiap detik berkali-kali ganda, dia senentiasa berada di mana-mana. Senyumlah, setiap kali bersua dengan kaum keluargamu yang tersayang, kerana keluargalah segala-galanya di dalam hidupmu. Dengan senyuman itulah akan membunuh berjuta syaitan yang berada di sekelilingmu wahai anak-anakku.

Wassalam.

Maya Sara menutup dairinya yang paling berharga itu dan akan di simpannya sebaik-baik mungkin, semoga ianya akan menjadi pengajaran buat semua yang menjumpainya sesudah dia pergi menyahut panggilan Ilahi.

No comments: