Thursday 1 November 2012

post2 di wall..untuk di sulam jika bersesuaian.

[~hari ini aku masak nasi daging..
pukul 12.30 tghari sudah siap semuanya..
Jika aku masak memang cepat siap..
dan sedia terhidang di atas meja.
Namun, Ibu mertuaku seperti tidak mahu makan lagi, biasalah kan,
Oleh kerana suamiku pun makan, dia pun makan sama.
"Amboi, hari ni cepat pulak makan" kata ibu mertuaku.
Selalunya jika tunggu masakan ibu mertuaku pendekata setiap hari pukul 3.00 ptg baru kami makan nasi.
Tidak pun makan jer lauk apa-apa yg ada dahulu kemudian setelah lauk dia selesai barulah dia makan seorang diri,
begitulah selalunya.
Jika aku masak, di wajah dia aku nampak kekelatan seperti teh sejuk yang telah hilang manisnya.
Biarkanlah, walaupun tiada pujian yang aku dengar dari bibirnya yang sudah kendur dan beribu kedutan itu.
Asalkan suamiku senang hati dan nasi daging itu ditambahnya beberapa kali.
Selera suamiku harus ku jaga.
jika semua masakan aku tidak pernah kena dengan selera ibu mertuaku...
Biarkanlah....
sesungguhnya aku redha....]

~tadi elok2 dah kata nak buat caru bakar, alih2 nak masak asam pedas ikan caru pulak, padahal kari ikan dah ada satu piuk..aduhai.. sabor ajerlah..

~Huh! memang tak makan nasilah hari ni!
"Mas...Mas!" Terdengar suara ibu mertuaku menjerit memanggil namaku dari luar bilik.
"Ya! ada apa mak!"
"Mak tak masak apa-apa pun, air stop terus, mak panaskan sup daging semalam dan daging bakar semalam"

Lemah longlai perasaan ku. Setiap kali air berhenti dia akan berhenti kerja2 di dapur, padahal air tangki ada. Sebab dia terlalu cerewet dalam membasuh p
ekakas dan bahan2 mentah memerlukan air yang banyak.

"kalau Azizan balik nak makan?"

Huh!Aku dah agak dah, dia kadang2 camtulah menambahkan lagi semak perutku. Selalunya jika aku masak, xsempat air nak padam pun dah selesai. Kadang2 seperti senagaja pulak, dah tahu ada lauk semalam, buat apa susah2 suruh somiku pergi pasar bagai?. Dah ada barang semua tak masak pulak! Kita nak masak, dia nak masak, last2 makan lauk semalam. aduhai tak reti betullah perangai dia ni.
Kalau laki aku balik? apa aku nak jawab?
Tapi aku tahu laki aku dah makan dengan anak bongsu kesayangannya di pucung tu....





~Pukul 3.00 ptg suamiku balik rumah.
Aku ceritakan hal tadi kepada suamiku...
Aku nampak dia turun tangga. Aku sedang duduk dgn suamiku di sofa.
"Kejap lagi mesti dia tanya, nak makan pa?" kata ku kpd suamiku, selalu dia akan tanya soalan tu, padahal dia dah tahu...

"Nak makan pa?" bila dia turun tangga sampai ke anak tangga terakhir.

"Makan apa?, tadi kata nak bakar ikan lah, mana dia?" soal su
amiku.

"Ayaq takda" jawab dia pendek, memberi alasan yg tidak logik.

Suamiku merajuk, tidak mahu makan nasi. Aku kedapur juga, ambil nasi dan duduk di sofa makan sambil tengok TV. aku terpaksa telan nasi tu, sb aku ada gastrik.

"Abg tak nak makan ke?"
"Makan apa dah pukul 4.00 ptg camni, kalau tahu camtu makan dgn Azrin tadi lagi bagus!" kata suamiku bengang.

"Lain kali, abang makan kat luar jer, kecuali mas telefon abang, kata Mas ada masak lauk, kalau tak, beginilah selalunya, takan abang tak tahu?"
Suamiku diam sambil membaca surat khabar, sesekali menjeling kepada drama di TV, kerana salah seorg pelakun drama itu adalah Rozita Cik Wan.





~Kasihan suamiku, penat-penat pergi pasar, beli apa yg dia pesan, aku pun kirim juga untuk buat menu minum petang, tapi makan nasi dah pukul 4 ptng nak buat makan minum petang kehapa?, selalu jer macamni.. Itu pun lauk semalam. Hampeh!.

"Cakap kat mak, malam ni abang tak nak makan."
"Ya lah, mas pun dah tak nak makan malam, dah kenyang sangat-sangat dah ni"
Memang seleraku untuk makan dah kurang, sebab terlalu pelik masa dan keadaan.

Kadang-kadang aku makan sekali jer sehari, walaupun lauk pauk penih peti ais. Apa guna jika tidak ada selera.





~
Sebelum keluar mencari rezeki suamiku meminta supaya aku siapkan makanan untuknya.

"Tadi abang kata tak mahu makan?"

"Lapar pulak, gorengkan telur mata ayam kat abang," kata suamiku.

"Mana ada mata ayam bang, abang kena beli telur puyuh baru boleh goreng mata ayam" kataku sambil tersenyum.

Setelah aku siap goreng telur mata lembu, suamiku ambil sendiri nasi di periuk. Suamiku mengambil kuah ka
ri ikan dan seketul buah tomato yang telah di potong empat. Ku letak telur mata dalam pinggan nasinya.

Suamiku makan telur mata lembu dengan nasi dan kicap, serta sedikit kuah kari dan ikan goreng.

"Abang nak minum apa? Teh halia boleh?"

"Hurm, boleh jugak"

Aku membancuh teh halia untuk suamiku. Setelah selesai makan, suamiku minum sambil berbual-bual denganku.Aku pun kongsi minum teh halia itu dengannya.

"Abang, jangan balik lambat, malam ni malam jumaat" kataku sambil tersengeh.

Suamiku turut tersengeh lalu berkata "Tak cukup seratus ringgit, abang tak balik"

"Yerlah tu..."

"Abang pergi dulu sayang!" suamiku mencium pipiku dengan mesra sambil tersenyum. Senyum ada makna tu!

*****

Salam pagi jumaat semuanya.. ini memang kisah hidupku, tetapi akan ku adaptasikannya ke dalam sebuah cerpen atau novel.

~Aku memang tidak suka untuk bersarapan pagi. Hari jumaat, rabu dan isnin adalah hari-hari di mana aku ditugaskan untuk membuang sampah. Aku akan turun ke bawah selalunya sekitar pukul 8.00 pagi. Ikan di dalam akuarium akan ku beri makan terlebih dahulu. Mereka mesra denganku. S
elalu menggigit-gigit manja jariku yang ku rendam ke dalam akuarium itu. Terasa lapang dada dan aku sentiasa akan tersenyum apabila melihat ikan-ikan itu.

Bukan aku tidak suka untuk menyediakan sarapan pagi untuk 'dia' tetapi aku sering kecewa. Semasa aku menyediakan sarapan, tidak kiralah nasi goreng atau apa saja, dia akan makan sekeping roti dan secawan teh terlebih dahulu. Sebaik sahaja aku siap menyediakan sarapan tersebut dia akan berkata " mak tak nak makan lagi, mak nak naik atas dulu, selesaikan hal kat atas"

Sarapan yang aku masak tadi akan menjadi sejuk. Suamiku awal-awal lagi sudah pergi kerja, begitu juga dengan anak sulung suamiku. Dia akan turun semula setelah penjual sayur membunyikan hon vannya.
Setelah selesai membeli ikan dan sayuran, dia akan makan sedikit. Lepas itu makanan tadi akan dimasukkan ke dalam tong sampah.
Aku jadi kecewa dan rasa membazir.
Kadang-kadang aku masak sarapan awal-awal sebelum subuh, tetapi aku seringkali tidak dapat berbuat begitu kerana aku selalu tidur lewat malam sebab suamiku selalu balik lambat.

Dia sangat baik hati tetapi sangat cerewet dan ada sikap cemburu.
Pilih kasih dan tidak pandai mengambil hatiku. Aku sering terasa terhina serta kecewa dengan kata-katanya yang tidak pernah bertapis dan juga layanan yang tidak sama rata di kalangan anak menantunya yang lain.
Kata-kata aku tidak pernah didengarinya. Kata-kata jiran tetangga yang berbangsa Cina pula didengarnya walaupun aku pernah berkata hal yang sama kepadanya. Dia akan melupakan setiap patah segala apa yang pernah aku ucapkan.
Aku sedar semuanya itu di sebabkan aku tidak berpangkat dan miskin. Tidak berdarjat seperti anak menantunya yang lain.
Dan lagipun, aku tidak dapat memberikan seorang cucu pun untuk mengikat rasa kasih sayang itu. Walau kebaikan apapun yang akan ku taburkan kepadanya, namun sedikit pun tidak ada makna. Nilai harta dan darjat sahaja yang dapat menawan serta membeli segala-galanya, termasuk layanan,pujian, kasih dan sayang.
..........................................................................................................................................................

~Hari ini, air mulai ada tetapi tidak deras. Bolehlah jika hendak memasak.Tetapi kain baju yang sejak semalam dalam mesin basuh, masih tidak bergerak, tidak cukup air.

Semasa mak mertuaku pergi membeli dengan 'Apek' penjual sayur di hadapan rumah, aku cepat-cepat membuat menu ringan. Ala! Seperti yang KFC jual tu, twister kalau tak silap, kat dalam tu aku letakkan salad, batang salari yang telah ku belah-belah, sosej dan jejari ketam yang sudah digoreng terlebih dahulu. Ku siram thousand ireland, mayonise dan cili sos. Ku balut ketat-ketat dan ku kerat kepada 5 bahagian, ku letak di bawah tudung saji. Aku tidak pelawa mak mertuaku makan, semasa dia mulai masuk kedapur setelah selesai berbelanja, sedangkan semalam suamiku sudah berbelanja sakan. Aku pun belum makan lagi, tetapi aku tidak perlu pelawa dia makan, sebab jika dia teringin nak makan, dia boleh makan. Silap-silap jika aku pelawa dia makan, dia tak suka atau tidak mahu? Buat sakit hati saja.

"Sebelum mak masak, mak nak makan dululah yang Mas buat tadi tu" kata mak mertuaku. 

"Bawah tudung saji tu, Mas dah potong-potong, makanlah" kataku. 

'Hurm...teringin juga dia nak makan, ingatkan tak mahu tadi!'

"Nak tambahlah dua kerat lagi, sedap jugak, satu rasa pulak" puji mak mertuaku.

Aku tahu, pujian itu, bukan sampai kemana pun. Cuma di sini, habis pun di sini saja. Lepas tu terus lupa, jika aku masak lagi sekali bulan depan, dia kata dia tidak pernah makan, atau aku tidak pernah buat benda ni.

Semalam ya, air tidak ada, itu alasan mak mertuaku, tapi hari ini? Air dah ada, sekarang sudah jam 2.30 petang baru nak masak lauk asam pedasnya yang terbengkalai semalam. Sebenarnya setiap hari pun masa memasak dia begitu malah semakin lambat, tetapi masih berdegil.

Hari ini aku berazam untuk masak lebih awal. Ya! Aku sudah bakar 3 ekor ikan cencaru, masak lemak putih terung campur kacang panjang dengan berencahkan sebelah ikan caru bakar tersebut. Kutumbuk beberapa biji lada hitam bersama bawang merah yang telah dihiris dan juga isi ikan caru bakar tadi lumat-lumat. Itulah bahan untuk sayur lemak putih. Masakan Pantai timur memang suamiku suka sangat berbanding masakan Utara yang seringkali mak mertuaku memasaknya. Sesekali berempah tidak mengapa, tetapi jika setiap hari, tekak suamiku tidak dapat menelannya.

Bawang rose ku bakar, sehingga hitam kulitnya. Ku kupas dan ku buang kulitnya yang hangus itu lalu ku hiris bawang bakar itu nipis-nipis. Belacan dan asam jawa kuramas dengan air suam. Ku tapis dan ku masukkan ke dalam bekas bawang bakar tadi. Cili merah dan cili padi ku hiris nipis. Kucampurkannya sekali dengan sedikit garam dan gula. Air perahan limau kasturi digaulkan sekali sehingga mesra bersama. Sedap, secukup rasa.

Aku mulai mendengar pekikan Azrin anak tiriku yang bongsu. Dia suka menjerit-jerit walaupun usianya sudah masuk 13 tahun pada tahun hadapan. Aku buat-buat tidak mendengar dan tidak nampak dia. Sebab jika aku layan dia, mulalah dia pijak kepala aku. Suamiku akan mengambilnya di rumah mamanya dan setiap kali cuti sekolah Azrin mesti ada bersama aku di sini.

"Assalamualaikum..."
Aku diam dan hanya menjawab salam itu di dalam hati, tanpa memandang pun kepadanya.

"Assalamualaikum!" kata azrin semakin kuat. Aku tetap menjawabnya didalam hati dan pura-pura asyik dengan kerjaku ketika itu sedang meramas belacan dan asam jawa, terasa macam nak lempangnya saja dengan tanganku yang berbau belacan ini.

"Assalamulaikum!" Azrin memberi salamnya sekali lagi. aku tetap menjawabnya di dalam hati dan tidak melihat pun wajahnya. Bukan aku benci dia, sudah 4 tahun aku kenal Azrin, perangainya yang mengada-ngada itu. Tidak pernah dengar nasihatku. Selalu buat aku sakit hati dan marah. Lebih baik aku buat-buat tidak dengar saja dan tidak melayannya. Aman sedikit. Jika aku melayannya, bermakna hari itu, terimalah episod bengang sepanjang hari atau sepanjang dia berada di sini.

"Ibu boleh tolong sesuatu tak?"

Aku tetap diam membisu dan tidak pedulikannya. Aku terpaksa bertindak kejam begitu. 
Ibu tiri!, Ya, memang aku seorang ibu tiri, tetapi jika anak tiri tu dengar kata dan tidak menyakitkan hati ibu tiri tentu dia akan mendapat layanan yang baik. Ibu tiri ini selalu dipandang tidak baik walaupun sebaik mana pun layanan yang telah diberikan selama ini. Empat tahun bukan jangka waktu yang pendek dalam melayan kerenah dan perangai seoarang anak tiri ini, lebih teruk daripada menjaga seratus orang anak-anak yatim yang tahu diri.
Semuanya kerana dia anak orang kaya. Tetapi tidak habis-habis menyusahkan ibu tiri yang miskin ini.
Ya! Jika seseorang itu berada dan kaya-raya, apa saja yang di lakukan atau cuba mengambil kesempatan terhadap orang lain demi kepentingan diri sendiri pun masih manis dipandang. Cuba aku? Aku yang sering tertekan di dalam pelbagai hal dan dilema.

"Nasi tak da? Lauk tak masak lagi ka?" kata suamiku tanpa suara hanya mulut saja yang ternganga-nganga menyebut sebutan itu kerana takut didengari emaknya yang berada satu kaki di hadapannya.

Suamiku ternampak makanan yang aku sediakan tadi, lalu mengambilnya dan memakannya.

"Azrin, nak tak?"

"Apa tuh? Oh, macam yang jual kat KFC tu ya?"

Aku diam saja dan membiarkan dua beranak itu makan.

"Nak lagi, sikit jer" suamiku memotongnya separuh dan diberikan kepada Azrin. Azrin menuju ke bilik belakang yang memang khas untuknya dan untuk cucu-cucunya yang lain.

Di dalam bilik itu ada sebuah peti Tv, pemain cekera padat dan juga Play-station.

"Bang, ambillah pinggan, lauk yang mas masak semuanya dah siap"

"Mak mailah makan dulu, mak buat apa tu?"

"Mak nak masak asam pedas"

Suamiku makan nasi yang telah ku hidangkan sambil menggelengkan kepalanya. 

"Mak, bila mak dah siap masak nanti, kalau mak nak makan, mak makanlah dulu ya?"

"Mas tak mau makan lagi ke?"

"Tak mau lagi mak, kenyang pulak lepas makan benda tu tadi" kataku, padahal aku memang lapar, tapi aku tidak ada selera. Takkanlah aku nak makan, sedangkan dia tengah sibuk nak masak lauk. Sabar sajalah! Aku terus memanjat tangga menuju kebilikku.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

"tak ada sapa pun yang sentuh asam pedas dan kari ni" katanya semasa kami makan malam, malam tadi.

Aku dan suamiku tidak berkata apa-apa. Malas nak mencelah. Tidak ada gunanya.

Jika aku dah bakar ikan cencaru saiz besar tiga ekor, sayur lemak dan air asam, sampai ke malam pun tidak habis di makan, di tambah lagi dengan asam pedas dengan kari ikan tiga dua hari lepas, siapa nak sentuh!

Tadi aku 

sudah siap bakar ikan kembung yang dilumur dengan santan pekat dan dibalut dengan daun kunyit, tiga ekor semuanya. Air asam semalam, nasib baik dia tidak buang lagi, masih boleh dimakan bersama ikan bakar itu. Aku masak sayur sawi jepun yang telah ku potong pendek-pendek. Sebelum itu aku telah pun menyediakan sarapan seperti menu semalam untuk Azrin yang baru saja bangun dari tidur. Aku potong-potong dan hidangkan di bawah tudung saji khas untuk sarapan dan minuman.

Setelah selesai semuanya, aku terus hidang lauk di bawah tudung saji khas untuk hidangan lauk-pauk. Asam pedas dia semalam, ikan bakar, sayur dan juga salad. Cukuplah hidangan yang lengkap untuk hari ini.

Dia turun sambil menyingsing lengan baju. Baru nak masak gulai ikan masin?! Begitulah selalunya. Jangan kata apa-apa, jika suamiku lapar, makanlah lauk yang ada terhidang tu. Biarkanlah dia! pukul 3.00 nanti baru segala-galanya akan selesai dan selepas itu dia akan makan nasi seorang diri. Dekat waktu asar barulah dia naik untuk sembahyang zohor dan asar sekali. Begitulah setiap hari, tidak perlu di tegur, dia tidak pernah akan berubah. Yang peliknya, jika dia pergi bermalam di rumah saudara mara atau anak-anaknya, boleh pula dia makan mengikut jadual yang betul. Entahlah! Ujian untukku.

Sekarang pukul 1.30 tengahari, suamiku sudah selesai membasuh pakaian sekolah anak bongsunya dan sudah pun selesai sembahyang zohor. Tiba pula giliran aku membasuh. Kenapa suamiku pula yang kena basuh pakaian sekolah anaknya? Mama dia ke mana? Kenapa baju sekolah itu dibawa kesini untuk dicuci? Malas aku nak ceritakan di sini, buat sakit jiwa aku saja.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Hidangan yang banyak akan membuatkan hatinya berbunga-bunga!

~Pagi yang segar ini, seperti biasa aku menuju ke akuarium dan memberi makan kepada ikan hiasan, sambil melihat-lihat keletah anak-anak ikan yang baru saja ku beli minggu sudah.


"Mas, kita nak masak apa pulak hari ini?" soalan yang terpacul di mulut dia itu, membuatkan aku betul-betul rimas.

"Kalau mak teringin nak makan apa-apa pun, mak masak sajalah..." kataku.

Aku mengambil kunci dan membuka pintu belakang. Kain alas kaki yang disuruhnya basuh semalam, belum di cuci sebab air sangat kecil dan hujan pula lebat.

'Kalau tak letak sabun banyak-banyak macamni, tak bersih ke?! Aduh!'

Air satu tong besar ini pun belum cukup untuk membilas buih sabun yang likat dan berlendir ini! Kain lap dapur pun begitu, rendam dengan air panas dan letak sabun banyak-banyak, lepas tu kena berus dengan tangan. Kalau dia tidak ada di rumah, aku bantai ja dengan mesin basuh, nak cuci guna tangan, buang masa saja.

Begitu juga semua benda yang hendak dicuci, semuanya kena guna sabun yang banyak. Dia fikir, jika letak sabun banyak-banyak, barang-barang yang hendak dicuci itu akan bersih? Silap-silap kita pula yang keracunan kerana termakan sisa bahan pencuci yang masih terlekat di pinggan-mangkuk jika tidak dibilas dengan air yang banyak. Kalau membazir nombor satu!

"Kita nak makan ikan ke ayam hari ini mas?" Dia bertanya lagi sebaik sahaja aku masuk keruangan dapur setelah habis mencuci tadi.

"Suka hati maklah, kalau mak teringin nak makan apa-apa, mak masaklah..." itu jugalah jawapanku setiap kali soalan yang sama diajukan kepadaku.

Azrin selalu bangun lambat, sebab semalaman tentu dia hanya bermain permainan komputer atau menonton video. Kain yang ada dalam mesin basuh dua hari lepas, suamiku telah menolongku membawanya ke dalam bilik air di tingkat atas, untuk kubasuh.
Selalunya pukul 12.00 tengahari barulah aku mula memasak lauk yang ringkas dan seimbang, yang penting suamiku suka.

"Mak mas nak naik atas dulu nih, nak basuh baju yang semalam tu"

Aku malas nak layan dia, kalau aku layan nanti berjam-jam pulak aku duduk di dapur. Semua kerja aku akan terbengkalai. Kalau aku bagi cadangan untuk masak lauk, dia hanya angguk, lepas tu tidak sampai lima minit dia akan berubah fikiran, dia akan bagi cadangan dia pula nak masak itu ini. Baik tak payah! Dia tidak pernah dengar cadangan aku. Buang masa saja!

Aku masuk ke bilik, selalunya aku akan menulis beberapa muka surat terlebih dahulu, barulah aku akan membuat kerja-kerja yang lain. Aku mleihat jam sudah hampir ke pukul sebelas pagi, waktu ini dia akan naik untuk mandi, kemudian turun semula untuk membeli sayur, lepas itu dia akan simpan barang-barang yang di beli itu dan menyiang ikan. Zohor barulah dia mula memasak. Begitulah setiap hari. Kecuali hari Ahad. Masa dia naik untuk mandi itulah aku selalu ambil kesempatan untuk memasak. Sempatkah? Sempat sangat, sebab jika dia masuk ke dalam bilik air tidak akan kurang satu jam! Aku lebih suka masak sendirian lebih cepat, kalau bersama dengan dia, lemah segala urat sendiku menunggu giliran untuk mengguna singki. Berjam-jam!

Entah macamana aku tersilap klik, semua tulisanku hilang. Aduh! kena taip lagi!. Aku belum cuci baju. Aku turun kebawah semula.

"Mas, mesen basuh tu rosak" katanya sebaik saja ternampak aku menemuinya di dapur.

"Mak pergilah mandi dulu, Mas belum sempat basuh baju lagi tadi, ada kerja sikit."

"Mas, mak nak masak kari ikan masin dengan nenas"

Aku diam. Tadi dia tanya aku nak masak ayam atau ikan, kalau aku bagi cadangan tadi mesti sia-sia saja, air liur aku. Aku tersenyum sendirian. Pelik!

"Sayur lemak semalam tu mak dah buang, mas masaklah sayur apa-apa pun"

Semalam sayur lemak tu banyak lagi, dah simpan dalam peti ais, kenapalah dia buang, bukannya basi. Aku terpaksa redha.
Selalunya aku akan tanya dia nak masak apa terlebih dahulu, berapa lauk, kalau dah banyak, aku tidak akan masak apa-apa lagi. Kalau satu lauk saja, yang dia nak masak, aku akan tambah supaya menjadi hidangan yang lengkap.

"Banyaknya lauk!" itulah selalunya suamiku kata jika lauk banyak sampai penuh meja. Ya! jika aku dah masak, kemudian dia tambah lagi dengan menu-menunya, tentulah banyak.

"Rezqi" katanya. Hidangan yang penuh meja membuatkan hatinya berbunga-bunga.

Rezeki atau nafsu! Kalau tidak membazir satu hari tu, tidak selesa hidupnya. Suamiku selalu menggelengkan kepalanya. Bukan ada siapa yang nak makan banyak-banyak dalam rumah ini, hanya ada dia, yang hanya makan sesenduk nasi. Suamiku yang makan sedikit sahaja. Aku! aku hanya makan sekali sahaja sehari kadang-kadang sahaja makan malam itu pun jika suamiku minta ditemankan. Anak tiriku yang sulung! Dia lagilah selalu sahaja makan di luar.

Hari ini nanti lihatlah, satu periuk besar gulai ikan masin dimasaknya. Lepas itu, mulalah tidak lepas-lepas di tangannnya ganggang telefon. Panggil anak-anak dan cucunya datang makan. Dah biasa macam tu, kalau siapapun tidak datang, masuk hari ke empat, lauk tadi itu akan terjun kedalam tong sampah.

Aku tidak perlu cakap apa-apa kepadanya. Tidak perlu tegur apa-apa. Dia akan ulang lagi dan lagi. Lebih baik biarkan saja apa dia nak buat. Tapi yang hairannya kenapa dia nak tanya aku? Aku selalu senyum dalam tangis.

2 comments:

Ayuni Ulfat said...

apa2 yg di post di wall akan di masukkan sedikit demi sedikit di ruangan ini harap dapat klik ya?

Ayuni Ulfat said...

cerpen di tambah lagi..sila baca ya?